onsdag 29 september 2010

Dentidog


Har köpt in en ny produkt till butiken nu, Dentidog heter det, med Dentidog slipper du allt var tandborstning heter! Hundens andedräkt blir bättre, och den ändrar PH halten i munnen, så att det ska hjälpa mot tandsten.

Mina hundar måste jag ofta skrapar tandsten på, de går till veterinär Maria Edler för ultraljudsbehandling som tar bort all tandsten då och då. De tuggar ben, äter bra mat, men tandstenen kommer tillbaka, och skrapningen uppskattas inte direkt... varken av mig, som är rädd att göra illa dem när de rycker med huvudet, och definitivt inte av dem! Men det måste ju göras.

Givetvis är det individuellt hur mycket tandsten det blir. Låter man tandstenen sitta för länge bildas ju inflammationer i tandköttet, och tänderna lossnar. och hundarna ska ju leva med sina tänder i 10-15 år, så man vill ju att det ska vara kvar så länge som möjligt!

Jag har testat Dentidog på mina fina, och kan säga att jag är imponerad hur bra det är! Som det märks nu direkt är det andedräkten som förbättras avsevärt mycket, nu kräks mn inte över hundpussarna, som man kunde göra tidigare. Hoppas även att de håller vad de lovar med tandstenen, men jag älskar resultaten vi fått so far!

Lovar att återkomma med hur det går! En flaska räcker länge, den är inte så stor, men man sprutar den på tänderna, så sprids den i munnen själv.
Man ska spruta 1-2 ggr per dag under behandlingen, jag har använt den 1 ggn per dag, och som sagt, märker en stor skillnad. Under förebyggande, på yngre hundar som inte fått så mycket tandsten än, räcker det med att man sprutar på tänderna en-två gånger i veckan.

Kom in i butiken så kan vi prata mer om den, eller slå mig en pling! :)

2 kommentarer:

  1. Det där låter som en spännande produkt! Jag vill ju verkligen göra allt jag kan för att förebygga tandsten.. Kanske man ska prova en sån där när burken med plaque off är slut och jämföra resultatet :)

    SvaraRadera
  2. plaque off är oxå bra! allt för att förebygga är kanon! den räcker ju grymt länge om man förebygger, tänk ett par duschningar i veckan! :D

    SvaraRadera