torsdag 26 augusti 2010

kvällsträning med YT Bonavita

Det jag gillar med Greta är hennes otroliga temperament, hon är lugn och gosig, nästan så hon ibland känns lite menlös. (hrm det låter som ett av mina uttryck för något dåligt, men inte i detta fall) Hon är 10 månader, nöjd och glad med det hon får, kräver aldrig något, tjatar inte. Alltför ofta, (läs: hela tiden) glömmer jag att hon är så ung, som 10 månader. Det har jag gjort i princip sedan hon var 3 månader, och betedde sig som hon skulle vara 8 år, precis som hennes pappa... (underbara, högt älskade Cheline Bon-Voyage, Alberto) Så ibland vet jag att jag kräver lite mycket av henne, men, det är det som är poängen, hon klarar alla mina krav med bravur.
Jag har många gånger tänkt och funderat över om hon kanske inte är den taggade tävlingshunden jag vill ha, men hon bevisar om och om igen att hon är taggad när det gäller, och älskar att träna! Så, en harmonisk unghund som älskar att träna... är jag i himlen, eller drömmer jag!?

Ikväll skulle vi så stort träna på att stanna kvar... Men min smarta tjej börjar med andra beteenden när hon inte fått belöning på en gång, så hon sitter först, ligger, ställer sig, bugar, och sedan springer hon ett varv runt mig, och sätter sig på min vänstra sida... detta gör hon i ordning gång på gång, och jag kan inte mer än skratta åt min lilla pajas, som vet att man ska bjuda på beteenden för att till slut hamna rätt! ;)

så vi började med lite repetition, lite bakomträning, fot, tyska svängen, vända med sidbyte emot varandra, ifrån, höger och vänstersvängar. sidbyte bakom. hon är gudomlig :) Svansen går konstant som en propeller, så när jag inte är ensam hemma ska jag be thomas filma henne, så ni ska få se!

Avslutade, när hon inte var lika intensiv, med stanna kvar, men det gick bättre med att gå runt henne när hon sitter. så vi körde det istället, vill ju inte misslyckas.
Så stanna kvar--- det måste vi träna och fokusera på sen någon annan dag! ;) ;)

Nu har jag precis varit ut med dem, och de ligger och myser i soffan, och väntar på att få gå och lägga sig... neo gnällde och krafsade i trappen precis när vi kom in, nu ger vi upp för ikväll, sa han. Natti Natti!!! Bjuder på en valpbild på Greta och hennes kullsyster Bonnie när de var 17 dygn. Greta är den större tösen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar