tisdag 2 november 2010

Renras eller Blandras

Bland hundfolk på forum pågår debatten ständigt vad man ska ha, blandras eller renras när man ska köpa sin nästa kompis. Många mailar och ringer mig och hör vad som är bäst, givetvis säger jag att alla bör ha minst en dvärgpinscher i familjen... tssss hahaha!!!! Nej, det gör jag faktiskt inte! ;) För det tror jag inte heller skulle bli bra.

Men det är svårt att säga vad som är BÄST. Det beror helt på individen, föräldrarna, uppfödaren, miljön, arvsanlaget. Allt. DOCK köper jag inte argument att blandraser skulle anses friskare, eller att man kan bedriva en seriös blandrasavel.

När man föder upp renrasiga hundar med kennelnamn sätter du ditt namn, ditt signum, på dessa valpar, och även långt efter du är död och begravd kommer ditt arbete leva vidare, genom nya uppfödare och rasälskare. Och eftersom du bryr dig så otroligt mycket om rasen vill du göra ett så bra arbete som möjligt, och är noga med både hälsokontroller och meritering av dina avelshundar, så just den ras du älskar ska utvecklas positivt.

När det gäller blandraser så är målet lite närmre, man tänker inte 10-20 år frammåt i tiden, och det är kanske en olycka eller nyfikenhet för hur dessa söta valpar kommer bli.

Som sagt, jag vill inte ge mig så mycket in i vad som är rätt och vad som är fel, utan jag tycker huvudsaken är att vi tar väl hand om våra hundar som vi har, oavsett vad det är för ras! Men ska försöka hjälpa dig lite i ditt val ;

- Vill du tävla i någon hundsport?
Välj en renrasig hund! Visst, du får tävla i tex lydnad och agility med tävlingslicens med din blandras, men visst vill man ta titlar och championat! Även fast du säger nu att "nej det är tävlingen som är det viktigaste, inte resultatet" så kommer det kännas surt när ni står där, ni är så duktiga att ni kunde ta championat, men så var det en blandis och det inte blev något!

- Vill du ställa ut hunden på utställning?
Välj en renrasig hund! Visst finns det "blandis"-utställningar, men som ovan. Man tävlar ju om certen, och utan cert och framgångar så är det som att slänga pengarna i sjön... :)

- Vill du bara ha hunden till sällskap?
Det är inte så bara! Men då kan du köpa antingen en renrasig sällskapshund eller en blandras av sällskapshundsraser.

- Vill du ha valpar i framtiden?
Tycker jag att du uteslutande ska ha en renrasig hund.

- Vill du ta långa promenader, jobba regelbundet med hunden på hobbynivå?
Då kan du välja mellan aktiv renrasig (tex retriever spaniel-raser) hund eller en blandras av aktiva raser.

Finns många flera frågor och aspekter man kan ställa sig, men det viktigaste är att tänka -vad vill jag ha hunden till? Vilka raser är i blandrasen? Vad har dessa hundar jobbat med "ursprungligen"? Där ser du snabbt aktivitetsnivån för hunden! tex bordercollie ÄR en arbetande ras, och bordercollies som mår bra av att vara sällskapshund är väldigt lätträknade!

Det gäller såklart alltid när du ska välja hund! Så tycker jag även att du ska vara noga med att se så din valp har detta;

- hälsokontrollerade föräldrar och kan se papper på det. knän, höfter, ögon, armbågar... beroende på vilken ras det är.
- att föräldrarna är trevliga!
- att valpen är vaccinerad, avmaskad, veterinärbesiktad!!
- att de är socialtränade
- att uppfödaren (japp, så heter det även om det är blandras!!)är kunnig, intresserad, och hjälpsam.
-ett köpeskontrakt ska upplåtas!

Allt för att din hundköp ska bli så lyckat som möjligt, tänk på att köplagen gäller även blandraser! Lycka till! :)

1 kommentar:

  1. Åh jag skulle kunna skriva en enorm kommentar här, älskar dessa frågor angående blandrasavel osv, för jag har en miljon åsikter! Men jag gör mig kortfattad... BORT med blandraserna... ;o) Och bort med alla oreggade hundar! Låter som en ond kärring, haha....

    SvaraRadera