tisdag 18 maj 2010

Burlekar, tasstarget och apportbocken

Efter en stund sovande framför tv:n så tog jag och Greta ett nattpass med träningen :)

Började med burlekar, träningstillfälle 3.
Har börjat säga "buren" när hon går in, eftersom hon går in i buren varje gång, utan tvekan. hon sitter kvar tills ett frikommando kommer, hon är rätt vek, och lär sig direkt när jag stänger buren när hon försöker gå ut, så det krävdes ett par gånger, sedan stannade hon kvar olika länge, tills frikommandot. dock är hon inte 100 säker på det, så ska träna mycket frikommando!

sedan blev det ett till pass med tasstarget, försvårade ingenting idag, vill att det ska sitta 100% utan minsta lockande. och det gör det. det roliga är att mina andra hundar har blivit lite "beroende" av luringar, men inte greta, som jag inte haft så mycket luringar på... max 3 per övning ;) precis som det står i läroboken! ;) det funkar!

sist tog jag in en ny övning, apportbocken, som jag inte trodde skulle gå lika bra.. men det gjorde det! hon är så klok, min greta, så hon började genast försöka slå på den med tassen, och dutta på den med nosen. efter bara ett par klick förstod hon att det var munnen som var hemligheten, och vi har kommit så långt att hon tar den i munnen, då jag håller i, och biter på den.

det går som en dans plötsligt, och det är så kul när det funkar! tror att jag själv fått för mig att hon inte har så mycket arbetsvilja för att hon inte är lika "gå-påig" som de andra hundarna, typ Max, men att hon är väldigt duktig, och lär sig fortare än honom eftersom hon tänker mycket, han bara gör. så det kanske finns hopp! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar