torsdag 28 oktober 2010

Det är dags att agera Jämtland!

I måndags skar det i hjärtat när jag läste tidningen om hur några korkade människor åkt ut till den nya flyktingförläggningen på Frösön och skrämt de asylsökande genom att kört runt med bilar, skrikit glåpord, slängt flaskor och bananer mot huset. Hur kan man bara bete sig så?!

Blev dock väldigt glad när jag såg initativet "Det är dags att agera Jämtland!" på facebook, där två tjejer startat en insamling som främst riktar sig till de 30 asylsökande barnen på förläggningen. De har inga leksaker, knappt några kläder. Så alla uppmanas att bidra, en leksaksbil, ett par strumpor, en varm tröja... Det behöver inte vara 7 säckar kläder, utan att bidra med något! Visa att vi bryr oss, och att alla inte är som de som kastade bananer och slängde flaskor! Att Jämtland är bättre än så!

Det finns flera insamlingsställen i Östersund med omnejd. ett av platserna är här hos mig i butiken. Har öppet fram till fredag, och vill man lämna på lördag kan man ringa mig så ordnar jag att man kan lämna även då. Sedan kör jag in alla de insamlade kläderna, leksakerna och skorna till insamlingsplatsen i Östersund på söndag, så kommer tjejerna åka ut och lämna allt på måndag.

ÖP har skrivit om initativet HÄR. LT skriver om engagemanger HÄR.

Redan efter 1 dag så har flera generösa människor varit här och lämnat både leksaker, kläder för barn och ungdommar, och skor i olika storlekar. Underbart att det finns så många givmilda människor! Tänk att allt räknas! Man behöver inte skänka säckvis, men visa att man bryr sig, att Jämtland är ett fantastiskt ställe att bo!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar