onsdag 16 december 2009

Volga -Slalomgång mm

Min älskade, fåniga, fantastiska, klickersmarta lilla Volga!
Volga var min träningskompis under hela hundens hus tiden, då hon relativt nyligen kommit till mig ifrån Ryssland. Hon var inte klickersmart, inte träningsklok alls- vi kämpade på med övningar som sitt, ligg, kontakt, gå i koppel, och andra valpövningar man gör med småpuppisar. Volga bara tittade på mig, och tänkte; vad gör den där galningen?Vad vill hon?! Jag tänker då inte anstränga mig för någon köttbulle!
jag nästan avskrev Volga från all framtida träning, nehe, det var visst för sent att börja träna en tik som var över 1 år, och bott på kennel hela livet utan minsta träningserfarenhet! Men serru, man KAN lära gamla hundar sitta, faktiskt helt andra saker oxå!
Nu, när hon är 3 år, bjuder hon konstant på nya beteenden när vi tränar.
Hon är på god väg när det gäller många beteenden, och fler och fler blir det. Idag när vi avslutade med en övning hon kan, nämnligen buga, så gick det jättebra, hon var pigg och träningssugen. Så busade vi lite, och vips så bjöd hon på att ligga på sidan, och visa magen. jag fångade det med klickern, och så tränade vi flera set med ligga på sidan, och visa magen. Ett beteende hon inte annars brukar göra, så extra plus för det!

Så idag blev det:
  1. Slalom runt benen
  2. sitt (mer än två sek utan att bjuda på något nytt...)
  3. buga
  4. ligg på rygg, visa magen.
Behöver jag säga att det var ett lyckat pass idag?! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar